Meidän arki

Allergikot matkustavat Etelä-Karjalaan

Matkakohde (suunnitelma): ystävän valmistujaisjuhlat lauantaina Etelä-Karjalassa (Joutsenossa) ja siitä jäisimme siskolleni yöksi. Sunnuntaina mies ja Oliver lähtisivät kotiin. Minä ja Silja jäisimme toiselle ystävälleni vielä yhdeksi yöksi. Kotiin tulisimme junalla.

Perjantai:

Suunnitelmien muutos: siskon tyttö kipeänä, joten varasimme hotellin la-su. (Hotellit maksavat maltaita näin hiihtoloman kunniaksi.)

Perjantain työlista:

• Pyykkäys
  • Tavaroiden pakkaus
  • Tee mukaan Siljalle kesäkurpitsasosetta, Oliverille ja minulle riisipastaa, Oliverille saksanhirvipullia ja itselle mukaan lohipyöryköitä. Automatkan eväiden mietintä.
  • Käy kaupassa
  • Varaa hotelli ja junalippu

Kumpikaan lapsi ei tietenkään suostunut nukkumaan päiväunia. Edellinen yö mennyt 1.5-3h unipätkissä ja olo oli mitä ”mainioin”. Silja nukkui vain 15min torkkuja päivällä.

Selviytymiskeinot 3v kanssa: Kiristä, uhkaile ja lahjo. ”Haluatko katsoa tablettia?” ”Nyt, jos et pue vaatteita, lähtee Ryhmä hau pois telkkarista” ”Kohta kukaan ei lähde huomenna juhliin”

Stressinaihe: tajusin, että juhlissa luultavasti tarjoillaan kakkua. Ostimme Oliverille sopivia pieniä leivonnaisia. Toivottavasti ei tule suurta pettymystä juhlissa, kun ei voi syödä samaa kakkua kuin muut.

Lauantai:

Aamulla Oliver ja isänsä kävivät uimakoulussa. Sillä aikaa itse nopeasti pakkasin kaikki tavarat. Kuvissa on meidän eväsarsenaali matkalle.

Autoeväät

10.40 olimme autossa. Tajusin tankkauksen yhteydessä, että olin itse unohtanut syödä lounaan eikä minulle itselleni ollut eväitä matkassa. Kävin kahviosta katsomassa: ei mitään minulle sopivaa syötävää. Nälkä. Ostin pienet ranskalaiset. Niitä en saisi syödä, mutta toivoin että Silja ei niihin reagoisi ainakaan voimakkaasti.

11.10 Toinen pysähdys Tikkurilassa. Mies tajuaa, että on myös nälkäinen ja käy mäkkärin kautta hakemassa eväät (ärsyttävää, että toinen voi syödä juustohampurilaisia).

Matka meni ihan hyvin. Oliver pärjäsi hyvin eväillä. Silja nukkui melkein koko matkan.

Karkit joita voi syödä huolettomasti: Sirkusaakkoset

Juhlat menivät hyvin. Olin unohtanut täysin kysyä etukäteen, mikä on juhlien menu. Huomasin juhlissa, että siellä oli lohta tarjolla. Lohi on meillä rotaatiolla, joten Oliver voi sitä syödä. Tein siis vähän turhan paljon saksanhirvipullia mukaan. Kakusta ei onneksi tullut itku. Koska paikalla oli pitopalvelu, arkailin omien ruokien lämmityksen suhteen. Söin kuitenkin hyvin itse salaattia ja lohta.

Illaksi menimme hotelliin ja sieltä suoraan syömään. Päätimme kokeilla onneamme ja menimme koko perhe syömään. Tarvittaessa minä olisin poistunut hakemaan hotellihuoneesta meidän omat ruoat. Hotelli oli Scandic. Tässä hotelli-illallisen arvio:

• + Mukava henkilökunta. Kysyivät tarkkaan mitä voimme syödä ja lupasivat, että pystyisivät tekemään meille sopivista ruoka-aineista ruoan.
  • + Katsoivat tarkasti tuoteselosteita ja kävivät ne tarkastamassa meiltä. Pisteet tarkkaavaisuudesta.
  • – Miinusta siitä, että jouduimme odottamaan yli tunnin ruokaa.
  • – Tarjoilija lupasi Oliverille lohen kanssa bataattia, mutta huomasin annoksen tullessa, että se sisälsi vain lohta, kukkakaalia ja kurkkua. Sain vastaukseksi, että bataatti olikin loppunut. Eivät kuitenkaan olleet miettineet mahdollista korvaavaa ainesta bataatille. Onneksi pojalla ei ollut kova nälkä.
  • – Maku ei ruoka-annoksissa ilmeisesti ollut kenellekään mitenkään taivaita hipova.
Oliverin päivällinen

3-vuotias+ väsyneet vanhemmat+ hotelliyö = katastrofi. Ei tästä sen enempää. Selvisimme hengissä. (Minibaariin mahtui juuri ja juuri meidän kaikki ruoat.)

Sunnuntai:

Herätys klo 6.20. Nyt pisteet Scandicin aamupalalle. Erikoisruokavalionurkkaus oli mielestäni hyvä. Useampaa eri erikoismaitoa löytyi, vegaanisia leikkeleitä ja juustoja, erilaisia levitteitä, levitteille omat kertakäyttöveitset, useampaa eri sorttia muroja ja hyvää gluteenitonta ja maidotonta leipää. Oliver sai mielestäni mukavan laajan aamupalan: leipää, juustoa, muroja+maitoa, kuivattuja luumuja ja pähkinöitä. Itse sain mahan täyteen pekonilla, munilla ja hedelmillä.

Oliverin annos
Oma päivällinen: lohta, majoneesia ja gluteeniton, maidoton sämpylä+salaatti

Tästä alkoikin sitten meidän tyttöjen reissu. Pojat lähtivät kotiin ja me suuntasimme Joutsenoon. Eväät riittivät hyvin Oliverille. Minä kävin vielä erikseen kaupassa ostamassa itselleni lisää syötävää. Vaikka rakastankin poikaani erittäin suuresti, tuntui hänestä vuorokauden ero ihanalta lomalta!

Maanantai:

Kävimme aamupäivällä Coffee Housessa. Sieltä saa kaura-, manteli- tai soijamaitoon tehtyjä juomia. Otin kauramaidosta tehdyn chai latten. Myös heidän munaton, maidoton ja gluteeniton omenatartalet on hyvää. Mukana olleet vauvat hieman väsyivät reissusta, mutta teki äideille hyvää käydä ihmisten ilmoilla.

Kotimatka junalla sujui mukavasti. Piti käydä katsomassa junan erikoisruokavalio tarjonta, mutta Silja nukkui lähes koko matkan. Siljalle riitti reissuun tehty kesäkurpitsa+saksanhirvisose just ja just.

Nyt kotona ja onneksi meidän laivamatkaan on vielä kuukausi, koska tästä reissusta palautuminen tulee kestämään muutaman viikon vielä.

Sain loistavan idean kaverilta tehdä postauksen aiheesta mitä kaikkea tulee ottaa etukäteen huomioon, kun matkustaa allergisten lasten kanssa. Tätä siis tulevaisudessa luvassa.