Allergiatietous ja vinkit

Tietopaketti: ulkomaiset viljat

Ulkomaisia viljoja ovat mm: maissi, riisi, hirssi, tattari, kvinoa ja amarantti. Hirssi, tattari, kvinoa ja amarantti voivat olla monelle vieraampia ruoka-aineita. Allergiaperheissä nämä tulevat tutuiksi, jos kotimaiset viljat eivät sovi. Hirssi, tattari, kvinoa ja amarantti ovat myös nousseet esille viime aikoina ”terveysbuumin” johdattamina. Tässä teille tiivis tietopaketti siitä, mitä nämä kyseiset viljat ovat. Lähteet löytyvät lopusta.

Alle on laadittu yhteenvetotaulukko ulkomaisten viljojen ravintoarvoista. Ravintoarvot on katsottu Finellin sivuilta suurimoina tai jyvinä (keitettyinä)/100g

 

Maissi

  • Kotoisin Perusta.
  • Heinäkasvi.
  • Gluteeniton.
  • Teollisuudessa käytetään paljon maissitärkkelystä. Maissitärkkelystä on mm makeisissa ja virvoitusjuomissa.
  • Puuttuu eräitä ihmisen ravitsemuksen kannalta keskeisiä aminohappoja.
  • Muihin viljalajeihin verrattuna sisältää vähemmän B-vitamiineja.
  • Saatavilla mm jyvinä, suurimoina, hiutaleina, jauhoina, tärkkelyksenä ja lastuina.
  • Voi olla hankala aines allergisille.

Riisi

  • Kotoisin Aasiasta.
  • Heinäkasvi.
  • Gluteeniton.
  • Kannattaa huuhdella ennen valmistusta.
  • Korkea hiilihydraattipitoisuus, mutta proteiinia vähän. Sisältää hyviä aminohappoja.
  • Arsenikkipitoisuus on muihin viljoihin verrattuna riisissä suurempi.
  • Saatavilla useissa eri muodoissa, kuten: pitkäjyväinen riisi, puuroriisi, basmatiriisi, jasmiiniriisi, tumma riisi, risottoriisi, hiutaleriisi, sushi-riisi, riisikakut, riisipasta, riisijäätelö, riisikerma, riisijauho.

Hirssi

  • Yksi vanhimmista viljakasveista.
  • Hirssit ovat ryhmä paljassiemenisiä heiniä, jotka eivät muodosta yhtä taksonomista ryhmää.
  • Gluteeniton.
  • Muista huuhdella hyvin ennen käyttöä.
  • Keittoaika: noin 25min. Hiutaleiden keittoaika 5-10min.
  • Jossain määrin vaikeasti sulava.
  • Saatavilla mm: muroina, suurimoina ja hiutaleina.
  • Sopii mm: puuroihin, leivontaan, patoihin ja lisukkeeksi.
  • Vinkki:  100% hirssinaksuja löytyy vauvoille.

Tattari

  • Kotoisin Pohjois-Intiasta ja Kiinasta.
  • Kuuluu tatar-kasviheimoon.
  • Viljelty pitkään myös Suomessa.
  • Gluteeniton.
  • Saatavilla mm: jauhoina, hiutaleina, suurimoina, näkkileipänä ja pastana.
  • Suurimoiden keittoaika: 2-3h. Hiutaleiden keittoaika: 3-5min.
  • Sopii mm: puuroihin, leivontaan ja lisukkeeksi.
  • Sisältää ihmisille välttämätöntä aminohappoa, lysiiniä, enemmän kuin muut viljat. Runsaasti myös proteiinia, B1- ja B2 vitamiineja, kalsiumia ja magnesiumia.
  • Maku on melko voimakas.

Kvinoa

  • Kotoisin Etelä-Amerikasta.
  • Gluteeniton.
  • Kuuluu savikkakasveihin.
  • Siemenet tulee kuoria (kaupoista saatavilla valmiiksi kuorittuja).
  • Vaatii hyvän huuhtelun ennen valmistusta.
  • Keittoaika noin 15min.
  • Sisältää runsaasti hyviä proteiineja, lysiiniä ja muita hyviä rasvahappoja.
  • Maku miedon pähkinäinen.
  • Sopii puuroihin, keittoihin, salaatteihin, patoihin ja lisukkeeksi.

Amarantti

  • Kotoisin Väli-Amerikasta ja yli 3000 vuotta vanha.
  • Yksivuotinen ruohokasvi.
  • Gluteeniton.
  • Huuhtele ennen valmistusta.
  • Keittoaika noin 30min.
  • Sisältää runsaasti kuitua ja proteiinia. Amarantti sisältää enemmän kalsiumia ja rautaa kuin useat viljalajit. Amarantin kalsiumpitoisuus ylittää jopa maidon vastaavan arvon.
  • Saatavilla kokonaisina amarantti”jyvinä” , hiutaleina ja pop-amaranttina.
  • Vinkki: pop-amarantti tuo kivan lisän esim. jogurtin sekaan.
  • Sopii leivontaan, puuroihin, patoihin ja lisukkeena.
  • Maku on pähkinäinen.
  • Helposti sulava.

Lähteet:

https://fineli.fi/fineli/fi/index

http://www.leipatiedotus.fi/etusivu.html

http://www.kasviproteiini.fi/

* https://www.nutritionvalue.org/Amaranth_grain%2C_cooked_nutritional_value.html

https://www.yhteishyva.fi/ruoka/kvinoa-hirssi-ja-tattari–luontaisesti-gluteenittomia/05229438

https://www.yhteishyva.fi/ruoka/erilaiset-riisit-vertailussa/05380689

http://www.kaleva.fi/teemat/ruoka/riisit-luokkakuvassa/208869/

http://www.itubiodyn.fi/index.php?page=330&lang=1

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tagged , , , , , , , ,

About Raisa

Hei olen 29 -vuotias, kahden moniallergikko lapsen äiti. Ammatiltani olen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja. Haluan, että lasten allergioista ja siitä mihin kaikkeen se vaikuttaa yhdessä perheessä, puhuttaisiin nykyistä enemmän. Blogissa kerron meidän arjesta ja taistelusta allergioiden parissa. Samalla annan vinkkejä, joita olen kerännyt niin ollessani äitinä moniallergisille lapsille kuin työnikin puolesta. Pystyt seuraamaan blogia Facebookissa: lapsen tyhjä lautanen ja Instragramissa lapsen_tyhja_lautanen.
View all posts by Raisa →

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *