maidoton
Allergiatietous ja vinkit

Maidoton ruokavalio

Sisältö:

  • Maidoton ruokavalio
  • Millä korvaan?
  • Mistä reseptejä?
  • Piilonimet
  • Kalsiumin saanti
  • Apua somesta

Maidoton ruokavalio

Syitä miksi, joku on maidottomalla ruokavaliolla, on nykyään monia. On maitoallergiaa, vauvan allergian vuoksi imettävä äiti saattaa olla hetkellisesti maidottomalla ruokavaliolla, jotkut kokevat saavansa apua akneen, vegaanit ovat automaattisesti maidottomia ja voi kokea puhtaasti, että maitotuotteet eivät tee omalle ololle hyvää. Maidoton ruokavalio ei onneksi ole enää nykypäivänä mikään mahdottomuus.

Maidoton ruokavalio

Millä korvaan?

Tämä on ensimmäisenä mielessä. Millä korvaan ruoanlaitossa kerman tai mitä laitan kahvimaidoksi? Olenko nyt ilman suklaata? Onko maidottomia juustoja olemassa?

Ei hätää. Kaikken voi lähestulkoon korvata maidottomalla tuotteella. Tässä koottu muutamia vinkkejä mitä voi kokeilla.

Kasvismaidot

Soijamaitojuoma on ehkä lähinnä lehmänmaidon makua. Kannattaa kuitenkin varautua, että ei ole kovin helppoa löytää omaan makuun sopivaa tuotetta, jos on käyttänyt maitoa ruokajuomana. Kasvismaitoja on onneksi nykyään aivan laidasta laitaan. On manteli-, chashew-, hasselpähkinä-, hirssi-, tattari-, kookos-, riisi-, soija- ja kauramaitoa.

Kahvin seassa monet tykkäävät käyttää Ikaffen kauramaitoa. Markkinoille on tullut muutama muu kahvimaito mm. mantelimaidosta.

Kermat

Kermoissa on sama juttu, että nykyään löytyy jo useampaa makua. Yleisimmät ruokakermat mitä löytyy marketeista ovat: soija-, kaura-, kookos- ja riisikermat. Myös maustettuja kasviskermoja on ilmestynyt kauppojen hyllyille. Erikoiskaupoista löytyy lisäksi manteli- ja chashewruokakermoja.

Vispikermoissa on jo myös valinnanvapautta. Niitä löytyy kaurasta ja soijasta helposti. Myös kookoskermaa pystyy vispaamaan, mutta sen täytyy muistaa olla kylmää, jotta vispaantuu. Erikoiskaupoista löytyy lisävaihtoehtoina mm. vispautuvaa riisikermaa, vispikookoskermaa ja Schlagfix vegekerma, joka sisältää mm. palmuöljyä, sokeria, maltodekstriinia ja glukoosisiirappia. Valmiina spraykermoja on myös erikoiskaupoissa.

Ruoanlaitossa kasvismaito tai -kerma kannattaa valita sen mukaan, että millainen makuvivahde miellyttää omaa makua. Esimerkiksi lettuihin sopii loistavasti mantelimaito, jos tykkää, että niihin tulee pieni paahteinen ja pähkinäinen vivahde. Kanaruokiin sopii kookos hyvin. Kaura taas on melko neutraali valinta esimerkiksi kiusauksiin.

Jogurtit, rahkat ja vaniljakastike

Jogurteista löytyy jo laajempaa valikoimaa marketeista. On kookos-, kaura-, ja soijajogurtteja useassa eri maussa. Jogurtteja pystyy myös tekemään itse.

Monelle rahka on helppo proteiininlähde. Tämän voi korvata proteiinin puolesta todella helposti chiavanukkaalla.

Vaniljakastiketta löytyy soija- ja kauraversioina.

Juustot

Juustoissa löytyy useampaa erilaista tyyppiä. On kovia juustoja, sinihomejuuston tyyppisiä, eri makuisia tuorejuustoja ja juustoraasteita. Maku on toki melko erilainen, jos vertaa lehmänmaito pohjaisiin juustoihin.

Kermaviili

Moni käyttää ruoanlaitossa tai dippinä kermaviiliä. Sen voi helposti korvata esimerkiksi Oatlyn creme francella tai Oatlyn påmackan maustamattomalla tai Yosan Greek Style -kaurajogurtilla.

Margariinit

Maidottomia margariineja löytyy mm. Keijulta, Floralta, Beceliltä, Rainbowlta, Pirkalta ja Sunnuntailta. Myös juoksevia margariineja löytyy maidottomina.

Jäätelöt

Jäätelöistä löytyy isot valikoimat maidottomia. Irtojäätelönä on mm. riisi- soija- kookos- ja kaurajäätelöitä monessa maussa. Muutamia tuotteita löytyy tikku- ja tuuttijäätelöinä myös.

Huomioitahan, että kaikki mehujäät ja sorbetit eivät ole automaattisesti maidottomia.

Suklaa

Kaupan hyllyiltä löytyy maidottomia suklaita. Valikoima vaihtelee kaupoittain. Esimerkiksi Dammberg tekee maidottomia suklaita. Myös Brunbergiltä ja Pandalta löytyy maidottomia suklaita. Pääsiäis- ja joulusuklaita löytyy myös. Esimerkiksi maidottomia jouluherkkuja ovat Wiener nougat, Mariannekarkit, Pandan tonttumarmeladit, Pandan liköörikonvehdit.

Maidottomia tuotteista pystyy helposti selaamaan:

  • Vegaanituotteet. Täältä löytyy yleisimmät tuotteet mitä monessa marketissa on.
  • Vegekauppa. Täältä löytyy myös tuotteita mitä ei tavallisesta marketista löydy.
    (En tee mitään yhteistyötä mainitsemien tuotteiden tai kauppojen kanssa. Kaikki ovat puhtaasti vertaistuellisessa mielessä.)

Maidoton ruokavalio

Mistä reseptejä?

Nykyään löytyy lähestulkoon mikä tahansa resepti maidottomana, kun kirjoittaa Googleen. Helposti myös pystyy tavallisesta reseptistä korvaamaan lehmänmaidon kasvismaidolla. Kuitenkin esimerkiksi Kinuskikissa on tehnyt kasvisvispikermoissa vertailua ja vispin tilavuus vaihtelee suuresti tuotteesta riippuen. Vertailusta voi lukea täältä.

Tässä muutamat sivut, joissa on koottu maidottomia reseptejä.

Piilonimet

Tuoteselosteita tulee lukea tarkkaan, koska maito piiloutuu myös piilonimien taakse.
Vältettäviä aineisosia ovat mm.

  • Maitojauhe
  • Hera
  • Heraproteiini
  • Laktalbumiini
  • Kaseiini
  • Kaseinaatti

Kalsium

Moni huolestuu kalsiumin saannista, kun maitotuotteet poistuvat ruokavaliosta. Aikuisen kalsiuminsaanti suositus on 800mg/päivä. Moneen kasvismaitoon on kuitenkin lisätty kalsiumia. Tämä kannattaa kuitenkin tarkistaa purkin kyljestä. On hyvä muistaa, että kalsium ei ole yhtä kuin maito. Kalsiumia saa myös hyvin mm. seesaminsiemenistä, tofusta, valkoisista pavuista, soijasta, kaalikasveista ja tummista lehtivihanneksista.

Jos tuntuu, että kalsiumin saanti on nihkeää, voi kalsiumia ottaa lisäravinteena. D-vitamiinin saanti kannattaa myös huomioida, koska maitotuotteisiin on lisätty D-vitamiinia. Jos ottaa kalsiumia lisäravinteena, kannattaa samaan aikaan ottaa myös D-vitamiini, koska kalsium ei imeydy, jos kehossa ei ole tarpeeksi D-vitamiinia.

Some

Some on hyvä väylä, kun tarvitsee ideoita maidottomaan ruokavalioon.

Tässä muutama ryhmä, josta voi bongata maidottomia reseptejä:

Maidoton ruokavalio

Tuliko mieleen joku vinkki tai tuote, joka puuttuu? Laita kommenttia niin lisätään.

Lue myös:

Tervetuloa seuraamaan meidän elämää ja blogia:

Lapsen tyhjä lautanen Facebook sivuilla ja Instagramissa:
lapsen_tyhja_lautanen 

Syksyn luetuimmat tekstit olivat:

Erityislapsi säästönappulana
Mitä on osteopatia ja miten se pelasti meidän perheen?
Vauvan itkuisuus. Ilmavaivat, refluksi vai allergiaa?
Äidit, jotka vievät vanhemmat lapset päivähoitoon ollessaan vauvan kanssa kotona, ovat laiskoja?
Gluteeniton ja maidoton tiikerikakku

Spread the love
  • 16
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    16
    Shares

2 Comments

  • Keskiviikko

    Erittäin hyvä ja asiapitoinen kirjoitus sulta taas, kiitos! 🙂

    Mä olen todennut hyväksi kermaviilin korvikkeeksi dippaustarkoitukseen myös Yosan Greek Style -kaurajogurtin. Mainitsemasi Oatlyn Fraiche on myös tosi hyvää ja toimii dippinä kyllä täydellisesti, mutta toi Greek Style on koostumukseltaan ehkä lähempänä kermistä, ja maidollinen kaverini luulikin sitä tavalliseksi kermaviiliksi 😀 Meillä käytetään molempia! Ihanaa kun nykyään on tarjontaa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *