Allergiatietous ja vinkit

Imetysdieetti ja 7 vinkkiä selviytymiseen

Mikä imetysdieetti?

Joskus itkuisen vauvan taustalla saattaa olla allergiaa. Allergia voi oireilla myös rintamaidon kautta, jolloin imetysdieetti saattaa auttaa. Imetysdieetissä äiti rajoittaa omaa ruokavaliota vauvan oireiden mukaisesti.
Voit lukea enemmän imetysdieetistä Allergialapset ry:n sivuilta: imetysdieetti.

Lastentautien erikoislääkäri Tiina Tuomela on ottanut asiaan myös kantaan artikkelissa: Imetysdieetti voi pelastaa perheen arjen.

(Muista myös, että vauva saattaa olla itkuinen ilman allergiaa. Nämä ruoka-aineet tekevät herkästi vauvan mahaan ilmaa: kaalit, herneet, kahvi, suklaa, ruisleipä, hiilihapolliset juomat, sipuli, aspartaami ja voimakkaat mausteet. Näiden poistaminen ruokavaliosta voi helpottaa ilmakasta mahaa ensikuukausien aikana.)

Alla on 7 vinkkiä aloittavalle imetysdieettajalle (joilla on epäilys yliherkkyydestä tai allergiasta):

1. Mille oireilee?

Pienen vauvan kanssa voi tuntua hankalalta aloittaa dieetti, kun ei tiedä mistä aloittaa. Usein ohjeeksi saatetaan antaa poistaa kerralla mms eli maito, muna ja soija. On myös mahdollista poistaa kerta rysäyksellä enemmän eli esim. myös gluteenia sisältävät tuotteet, pähkinät ja kaura.

Hyvä puoli on siinä, jos poistaa kerralla enemmän, on mahdollisesti saada vauva oireettomaksi nopeammin (jos epäilynä on useampi ruoka-aineallergia/yliherkkyys). On suositeltavaa, että äidin imetysdieetti suunnitellaan yhdessä osaavan allergialääkärin kanssa.

Ruoka- ja oirepäiväkirja helpottavat hahmottamaan mm. viiveellä tulevia allergiaoireita. Päiväkirjaan merkitään kaikki mitä äiti laittaa suuhunsa (ja jos vauva syö kiinteitä, niin vauvan syömiset). Oireisiin laitetaan kaikki tiedot vauvan tyytyväisyydestä, nukkumisesta, iho-oireista, pulauttelusta, ulosteen laadusta jne.

imetysdieetti ja oirepäiväkirja

2. Palauta ruoka-aineita

Kun karsimalla on toivottavasti saatu vauva oireettomaksi, on aika palauttaa ruoka-aineita. Kannattaa palauttaa yksi ruoka-aine kerrallaan ruokavalioon. Suolisto-oireiset allergialapset voivat reagoida viiveellä, joten maksimissaan äiti voi palauttaa yhden ruoka-aineen viikossa (tai kahdessa viikossa) ruokavalioonsa. Allergeenien poistuminen äidin maidosta kestää noin 2 viikkoa. Jos vauva ei reagoi palautettuun ruoka-aineeseen, äiti jatkaa sen syömistä ja kokeilee palauttaa seuraavaa ruoka-ainetta.

Esimerkiksi äidillä on epäilys allergiasta ja on poistanut ruokavaliosta maidon, munan, soijan ja gluteenin. Vauvan olo on selvästi parantunut tällä dieetillä. Äiti palauttaa ensimmäisellä viikolla soijan ruokavalioon. Vauvan voinnissa ei tapahdu takapakkia. Seuraavaksi äiti kokeilee ottaa munan takaisin ruokavalioonsa. Tästä vauva alkaa oireilla. Äiti poistaa munan ruokavaliostaan. Vauva on nyt oireeton. Seuraavaksi äiti kokeilee gluteenia. Ei muutosta ruokavaliossa. Sitä seuraavalla viikolla vuorossa on maito, josta vauva saa oireita. Tästä voi siis päätellä, että vauva on sekä munalle että maidolle yliherkkä tai allerginen. Äiti jatkaa imetysdieettiä, jossa on poissa muna ja maito.

Jos äiti olisi poistanut ruokavaliosta vain maidon, lapsi olisi edelleen oireillut, koska ruokavaliossa oli edelleen muna. Tästä voi tulla olo, että vauva ei ole yliherkkä tai allerginen maidolle, koska vauvan olo ei helpottanut. Todellisuudessa vauva on yliherkkä tai allerginen maidolle ja munalle.

imetysdieetti

3. Korvaavat tuotteet

”Apua! Miten voin elää ilman kahvimaitoa, juustoa, pastaa ja leipää?” Ei paniikkia. Vaikka ruokavaliosta olisi poissa muna, maito, soija ja gluteeni, ei se tarkoita, että näistä kaikista joutuisi luopumaan. Maito- ja gluteenituotteet ovat helppoja korvata, koska marketeista löytyy jo isot valikoimat korvaavia tuotteita.

Ei missään nimessä kannata riisua ruokavaliota minimiin vaan selvittää mitä kaikkea on tarjolla. Vaikka ainoa vilja mikä olisi ruokavaliossa, olisi riisi, siitäkin löytyy useampaa muotoa. Farinan lettujauhoseos on tehty pelkästä riisijauhosta (ja on muuten todella hyvää), riisimaitoa ja riisikermaa voi käyttää ruoanlaitossa ja riisipastaa löytyy myös tavallisista kaupoista.

Alussa asia tuottaa enemmän päänvaivaa, kun joutuu lukemaan kaikki tuoteselosteet ja selvittämään myös piilonimiä. Joten alku on salapoliisityötä ja omien makuaistien testaamista. Pikku hiljaa ruokavalioon on mahdollista löytää mieleisiä leipiä, jogurtteja, suklaata ja jäätelöä.

Netti on loistava väline selvittelyyn. Vegaanituotteet nettisivuilta löytyy helposti vegaanisia (eli munattomia ja maidottomia tuotteita). Gluteenittomia tuotteita voi selata gluteenittomat tuotteet.

Vinkkejä maidottomaan ruokavalioon voi lukea täältä.

imetysdieetti

4. Huolehdi itsestäsi

Muista itsesi! Älä anna kalorimäärien tippua. Syö mahdollisuuksien mukaan monipuolisesti ja ota loput lisäravinteet purkista. Maidottomalla ruokavaliolla olevien äitien tulee muistaa kalsiumin saanti. Jos ruoka-aineita on reilusti poissa, on hyvä tarkastella muiden vitamiinien ja hivenaineiden saantia. Älä unohda kuitua! Tarvittaessa ravitsemusterapeutti pystyy äidin kanssa yhdessä suunnittelemaan monipuolisen ruokavalion.

5. Eväät

Jos imetysdieetti on tiukka, voi olla vaikeaa löytää kahviloista sopivia välipaloja tai juhlissa ei ole mitään sopivaa syötävää itselle. Ota reippaasti eväitä mukaan.

Satsaa helppoihin ja sopivan kokoisiin eväsrasioihin. Markkinoilla on pieniä kylmälaukkuja (pehmeitä ja helposti kasaan meneviä), jotka laitetaan kokonaisena pakkaseen. Eväät pysyvät siinä pitkään viileinä.

imetysdieetti

6. Tämäkin menee ohi

Tämä on nyt ja tässä. Se hallitsee elämää. Se ottaa päähän.

Se aika tulee, kun tämä kaikki on mennyttä. Sinä imettävä äiti, joka dieettaat lapsesi puolesta, teet todella arvokasta työtä.

Joillain myös laajenee oma ruokavalio imetyksen jatkuessa. Vauvojen suolistot kehittyvät ja mahdolliset yliherkkyydet saattavat helpottaa. Vaikka alussa olisi todella tiukka dieetti, ei se automaattisesti tarkoita, että tilanne on sama puolen vuoden päästä.

imetysdieetti

7. Sosiaalinen media

Vertaistukea löytyy Facebookista mm. imetysdieettaajat ryhmästä.

Erilaisia erikoisruokavalioryhmiä löytyy paljon. Tässä muutama:

Lue myös:

Kun äiti ei syö lapsen vuoksi (imetysdieetti)

Allerginen lapsi. Mistä aloittaa.

Nettisivuja allergiaperheille  Täältä löytyy mm. sivuja, joissa on erikoisruokavalioreseptejä.

Tervetuloa seuraamaan blogia myös Facebookin ja Instagramin kautta.

Spread the love
  • 9
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    9
    Shares

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *