Ajankohtaista

Allergisten oikeus turvalliseen ruokailuun

Viime viikkoina on saatu lukea surullisista uutisista liittyen allergioihin, ruokatoimittajiin ja hengenvaarallisiin reaktioihin. Viime kuussa uutisoitiin kuinka Palmian keittiössä tapahtuneiden virheiden vuoksi vuosien 2019 ja 2020 aikana kolme lasta päiväkodissa olivat saaneet sen verran vakavat allergiset reaktiot ruoasta, että lapset olivat tarvinneet ambulanssikuljetuksen ja sairaalahoitoa. Lisäksi uutisissa on todettu, että on ollut useita läheltä piti tilanteita ja altistumisia lievemmin allergisille lapsille.

Nyt myös uutisoitiin, kuinka iäkäs potilas oli kuollut saatuaan mansikasta kuolemaan johtavan reaktion. Osastolla tiedettiin mansikka-allergiasta.

Kummassakin tapauksessa syiksi oli mainittu kiire ja että linjastolla kulkee päivittäin satoja annoksia. Kuolintapausta kommentoitiin epäonnistuneeksi tapahtumaketjuksi.

Uutiset voit lukea täältä:

Yle- kolme lastan on joutunut hengenvaaraan syötyään Palmian ruokaa
Iltasanomat- Nainen kuoli sairaalassa syötyään hillosilmän

Pahimmillaan lopputuloksena kuolema

Inhimillisiä virheitä toki sattuu, mutta suhtauduttaisiinko näihin yhtä kevyesti, jos hoitaja olisi annostellut väärin annettavan lääkkeen ja potilas olisi kuollut? Lääkkeiden annosteluun ja antamiseen kiinnitetään erityistä varovaisuutta ja niiden riskit tiedostetaan. Lääkeosaamiseen ja turvallisuuteen liittyen hoitajien tulee käydä tarkat koulutukset, jotka uusitaan yleensä viimeistään viiden vuoden välein. Miten anafylaksiasta kärsivien potilaiden ruokien annostelu eroaa lääkkeiden annostelusta? Lopputulos voi olla pahimmillaan sama: kuolema.

Vastuu

Allergiset henkilöt kantavat isoa vastuuta, kun he syövät kodin ulkopuolella. Henkilöt, jotka eivät pysty itse huolehtimaan omasta turvallisuudesta ruoan suhteen (kuten lapset ja iäkkäät), ovat erityisen haavoittuvassa asemassa.

Monet, jotka noudattavat erityisruokavaliota, osaavat kertoa useampia tilanteita kuinka kahviloissa, ravintoloissa ja/tai ruokaloissa on tapahtunut virheitä tai läheltä piti tilanteita. Sanoisin, että tämä on jopa arkipäivää monelle. Erityisruokavaliomerkintöjä saattaa olla laitettu väärin tai henkilökunnalla voi olla väärää tietoa allergioista.

Kaksi tapausta kuukauden sisällä

Itse olen viimeisen kuukauden aikana todistanut kahta tilannetta, joissa huolimattomuus on aiheuttanut läheltä piti tilanteen ja yhden, jossa vahinko ehti jo tapahtumaan.

Ensimmäinen tapahtui, kun lapsemme olivat mummonsa kanssa hampurilaisravintolassa ja olivat tilanneet  gluteenittomat hampurilaiset. Mummo alkoi epäilemään tilannetta, kun tyttäremme oli sanonut hampurilaisen maistuvan pahalta. Selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että pöytään oli tuotu kaksi normaalia hampurilaista. Onneksi meidän perheessä ei ole anafylaksiaa, joten hengenvaaralliselta tilanteelta vältyttiin. Tästä ”selvittiin” refluksilla ja vatsakivuilla. Toista tapausta olin todistamassa, kun työpaikan ruokalassa luki pastan kohdalla G eli gluteeniton. Työkaveri varmisti asian ja kävi ilmi, että normaalia vehnäpastaa oli tarjolla.

Ikävä kyllä omasta mielestäni näissäkin tapauksissa edelleen huokuu allergioiden vähättely. Tästä olen kirjoittanut: asenteet ja ennakkoluulot.

Oikeus turvalliseen ruokailuun

Jokaisella henkilöllä, myös allergisilla, keliaakikoilla ja muilla erityisruokavalioilla olevilla on oikeus turvalliseen ruokailuun. Ilman, että pelkona ovat epämiellyttävät, kivuliaat, hankalat tai jopa hengenvaaralliset oireet.

Jotta tämä turvallinen ruokailu mahdollistuu, tarvitaan asenteiden muutosta ja tietouden lisääntymistä ruokatoimitsijoille ja ruokajakelun parissa työsketeleville. Tietouden painottamista siihen kuinka vakavasta aiheesta on kyse ja jokaisen asiakkaan/potilaan/lapsen oikeudesta turvalliseen ruokailuun. Virheiden tapahtumisen syyksi eivät kelpaa kiire, useat erilaiset erityisruokavalioiset ruoka-annokset tai epäonni.

Toivoisin, että tähän aiheeseen ottaisi kantaa isosti Iho- astma- ja allergialiito ja Ruokavirasto. Aluehallintoviraston toivoisin selvittävän miten potilasturvallisuus toteutuu allergisten potilaiden kohdalla sairaalassa.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *